رییس جمهوری سوریه جمهوری اسلامی ایران را کشور هسته‌ای قدرتمندی دانست و از کشورهای عرب خواست با توجه به واقعیت‌ها با تهران تعامل داشته باشند.

به گزارش ایرنا، "بشار اسد" در گفت وگوی اختصاصی با سردبیر روزنامه کویتی "الانباء" که روز شنبه پانزدهم مهر منتشر شد ، گفت : جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگی است که بر اعراب تاثیر می‌گذارد همانگونه که اعراب بر آن اثر گذار هستند .

وی خاطر نشان کرد: اعراب باید بدور از احساسات و با در نظر گرفتن واقعیت‌ها با این کشور قدرتمند تعامل داشته باشند .

رییس جمهوری سوریه با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ، برخورد غرب با تهران در این خصوص را سیاسی قلمداد کرد.

اسد نگرانی برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در خصوص تاثیرات زیست محیطی برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را بی‌مورد دانست و گفت : سوریه این نگرانی را با مسوولان ایرانی مطرح کرد و تهران هیاتهایی را به کشورهای مختلف عربی از جمله کویت اعزام و در جهت رفع نگرانیهای مزبور با مقام های این کشور ، اقدام کرد .

وی با تاکید بر این که اعراب باید نگران برنامه هسته‌ای نظامی اسراییل باشند نه جمهوری اسلامی ایران ، اظهار داشت : با توجه به تاریخ اسراییل و این که تل اویو در نظر داشت در سال ‪ ۱۹۷۳‬از بمب اتمی علیه اعراب استفاده کند لذا اعراب باید از خطر برنامه هسته‌ای نظامی تل‌آویو نگران باشند نه از برنامه هسته‌ای تهران که صلح آمیز است .

اسد گزارشهای منتشره در مورد دخالت ایران در امور داخلی عراق را مردود دانست و تاکید کرد نفوذ فوق‌العاده ایران در عراق زاییده علاقمندی گروههای مختلف عراقی برای برقراری روابط مستحکم با تهران است .

رییس جمهور سوریه با تاکید بر ضرورت برخورد حساب شده اعراب با اوضاع عراق ، خاطر نشان کرد: برخورد سنی و شیعی یا عرب و عجم با اوضاع عراق اشتباه بزرگی است .

وی دخالت سوریه در امور داخلی عراق را تکذیب کرد و گفت : بسیاری از مسوولان کنونی عراق مقیم سوریه بودند و رابطه خوبی با آنان داریم اما آمریکا با دخالت خود مانع برقراری روابط دیپلماتیک میان بغداد و دمشق می شود .

کد خبر 5491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز